Napiwki większe od pensji

Niedziela, 17 maja 2009 (06:00)

Wybierz się w rejs luksusowym statkiem i zarabiaj pracując z najlepszymi, czyli jako członek załogi największego statku pasażerskiego na świecie - Freedom of the Seas.

Zdjęcie

/AFP
/AFP
Freedom of the Seas należy do amerykańskich linii Royal Caribbean Cruise Line, które chwalą się najwyższymi standardami podróżowania i oferują wyprawy po Karaibach, w rejony Alaski, Skandynawii oraz po basenie Morza Śródziemnego.

Statek zabiera na pokład ponad 4 tys. pasażerów, których obsługuje 1360 członków załogi, więc jest sporo stanowisk pracy do wyboru. Ten statek to pływające miasteczko z mnóstwem typowych i oryginalnych atrakcji dla podróżujących. Do tych ostatnich należą m. in.: ścianka wspinaczkowa, lodowisko, boisko do koszykówki, ring bokserski czy basen ze sztucznym prądem do surfowania. Do pracy na pokładzie poszukiwane są osoby które zajmują się sprzątaniem, barmani, sprzedawcy, kucharze, kelnerzy, stewardzi, mechanicy, a także różnej maści artyści.

Reklama

Zanim odpłyniesz, czyli stawiane wymagania

Aby podjąć pracę na statku należy mieć ukończone 21 lat. Górnej granicy wiekowej nie ma, choć osoby mające ponad 30-stkę będą brane pod uwagę dopiero w drugiej kolejności. Najkrótszy okres zatrudnienia to sześć miesięcy, lecz pierwsze 90 dni pracy jest okresem próbnym, w czasie którego pracodawca może rozwiązać podpisaną umowę.

Jednym z warunków zatrudnienia jest wykazanie przez kandydata dobrej znajomości języka angielskiego. Wynika to z potrzeby nieustannego kontaktowania się ze współpracownikami i pasażerami. Umiejętność posługiwania się innymi językami obcymi także będzie atutem, zwłaszcza jeśli chodzi o niemiecki, francuski lub hiszpański. Wcześniejsze doświadczenie w pracy lub odpowiednie wykształcenie także są mile widziane.

Przed podjęciem pracy kandydat musi pozytywnie przejść badania lekarskie organizowane przez firmę i obejmujące m.in.: badanie krwi, moczu i prześwietlenie klatki piersiowej. Członkowie załogi mają obowiązek posiadać paszport ważny przez minimum 1 rok. Potrzebna będzie także wiza C-1/D (przeznaczona dla członków załóg statków i samolotów), która powinna być ważna przynajmniej pół roku od momentu wjazdu do Stanów. Aby otrzymać wizę trzeba pomyślnie przejść rozmowę kwalifikacyjną i z umową o pracę stawić się w amerykańskiej ambasadzie.

Rejsy trwają zazwyczaj 7 dni, lecz w ofercie są też dłuższe (10-14 dni) i krótsze okresy (3-4 dni). Decydując się na taką pracę należy sobie uświadomić, że wiązać się to będzie z wieloma wyrzeczeniami. Czas pracy obejmuje 70 godzin tygodniowo, po około 10 godzin dziennie przez 7 dni w tygodniu.

Czas wolnego jest niewiele, bo po wielozmianowej pracy trzeba dużo odsypiać. Dopiero po sześciu miesiącach pracy można wziąć sześć tygodni urlopu. Jeśli mimo to znajdziesz czas, to istnieje możliwość wyjścia na ląd i zwiedzania okolicy. Dopóki jednak statek nie zawinie do portu do użytku pozostają jedynie wydzielone specjalnie dla personelu siłownia lub bar, gdzie można raczyć się tanim alkoholem i potańczyć na parkiecie. Inne atrakcje znajdujące się na pokładzie są zastrzeżone wyłącznie dla pasażerów.

Napiwki większe od pensji

Pieniądze są wypłacane pracownikom dwa razy w miesiącu. Podstawowa pensja zapisana w umowie jest zazwyczaj bardzo niska (ok. 50$ miesięcznie), ponieważ pracodawca przyjmuje, że sporą sumę zgarniesz z napiwków. Na licznych forach internetowych można się przekonać, że faktycznie tak się zarabia na Freedomie. Np. osoba podająca drinki w barze miesięcznie jest w stanie dorobić w postaci owych napiwków 2000-2500$. Z kolei jako asystent kelnera lub sprzedawca w sklepie zarobisz 1200-1400$. Najmniej zarabiają osoby zajmujące się sprzątaniem kabin. Od firmy dostają oficjalnie 500$ i to jest prawie wszystko na co mogą liczyć, bo w ich przypadku trudno liczyć na bonusy ze strony pasażerów. Jednak podwyższając swoje kwalifikacje i awansując można zarabiać nawet cztery razy więcej.

Nowi pracownicy muszą pokryć z własnych środków koszt przelotu do wskazanego miejsca odpływu. Natomiast po zakończeniu kontraktu firma sama zapewnia pracownikom przelot do domu. Jeżeli zdecydujesz się na podpisanie kolejnego kontraktu z Royal Caribbean, to za podróż w obie strony nic już nie będziesz musiał płacić. Obsługa statku ma także zapewnione pełne wyżywienie oraz zakwaterowanie. Pracownicy ulokowani są w dość ciasnych kabinach (około 8 m kw.), dwu lub czteroosobowych, które znajdują się pod pokładami dla pasażerów. Każdy zatrudniony posiada ubezpieczenie medyczne, lecz nie obejmuje ono usług dentystycznych i okulistycznych.

Można samemu śledzić ukazujące się ogłoszenia zamieszczane bezpośrednio przez Royal Caribbean. W tym celu wystarczy zarejestrować się na stronie www.jobs.rccl.com. Natomiast jeśli jesteś uzdolniony artystycznie, to możesz sprawdzić oferty pracy na www.royalcaribbeanproductions.com, gdzie poszukuje się osób, które zapewniają pasażerom rozrywkę: piosenkarzy, aktorów, tancerzy...

Olga Kungda

Artykuł pochodzi z kategorii: Kategoria główna

Więcej na temat:zarobki | statek | royal | napiwki
POLECANE zwiń