Kariera na miarę osobowości
Niektórzy chcą wykazywać się w pracy swoją kreatywnością, dla innych ważna jest przede wszystkim równowaga pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym. Oczekiwania wobec pracodawcy w dużej mierze zależą od osobowości kandydata - wynika z badania Universum Student Survey 2011.
Dostosowanie ścieżki kariery do typu osobowości to nowa tendencja na rynku pracy.
- Pracodawcy coraz częściej są świadomi, że odpowiednie wykształcenie i "twarde" kompetencje nie wystarczą, by pracownik odnalazł się na powierzonym mu stanowisku. Konkretne zadania wymagają konkretnych cech charakteru, czasem takich, których nie da się zmierzyć liczbą wpisów w CV czy certyfikatów - mówi Anna Macnar, Country Manager Universum Polska.
Z profilowania kariery pod kątem osobowości korzyści czerpią także sami pracownicy. Wybierając pracodawców i stanowiska adekwatne do swojego charakteru, zapewniają sobie komfort pracy, przede wszystkim psychiczny. Unikają też ryzyka, że postawione przed nimi zadania ich przerosną, albo przeciwnie - znudzą i rozczarują.
Studenci uczestniczący w tegorocznej edycji badania Universum Student Survey - poza wskazaniem swoich idealnych pracodawców - wypowiadali się na temat preferencji w życiu zawodowym. Z ich odpowiedzi wyłania się siedem typów - profili osobowościowych kariery, uwzględniających to, co uznali w pracy za najważniejsze.
- Idealista - ceni wysokie standardy etyczne u pracodawcy oraz przyjazne środowisko pracy;
- Odkrywca - w pracy chce wyzwań i różnorodnych zadań;
- Łowca - stawia na aspekty materialne: konkurencyjną pensję podstawową oraz widoki na dobre zarobki w przyszłości;
- Lider - w pracy chciałby się wykazać swoimi zdolnościami przywódczymi, spotkać menadżerów, którzy go zainspirują;
- Zdobywca - ceni prestiż pracodawcy, chce konkurować z najlepszymi.
- Typ harmonijny - szuka stabilnego zatrudnienia i pracodawcy, który zapewni mu równowagę pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym;
- Typ przedsiębiorczy - szuka kreatywnego i dynamicznego środowiska pracy, chętnie podejmie zatrudnienie u pracodawcy, który szybko się rozwija.
Pośród ponad 15 000 studentów, którzy wzięli udział w tegorocznej edycji badania Universum Student Survey, najwięcej jest reprezentantów profilu harmonijnego. Polscy studenci cenią sobie najbardziej work-life balance, nie chcą poświęcać się swojej pracy całkowicie, a jedynie oczekują, że zapewni im ona poczucie bezpieczeństwa.
Licznie reprezentowany wśród studentów jest także typ przedsiębiorczy oraz łowca,, co oznacza, że dużą wagę przykładają do innowacyjności firmy, w której podejmą zatrudnienie oraz do warunków materialnych, jakie im zapewni.
Wskazując swoich idealnych pracodawców polscy studenci, niezależnie od ich osobowościowego profilu, typowali podobne firmy. W czołówce, w różnej konfiguracji znalazły się między innymi: TVN, Google, Ernst&Young, L'Oréal, które zajmowały wysokie pozycje także w ogólnym rankingu. Pojawiły się też różnice. Studenci o profilu zdobywcy bardziej niż inni cenią firmę Unilever (3. miejsce), liderzy - Microsoft (3. miejsce), a idealiści - Empik (4. miejsce).
Materiał prasowy Universum Polska Sp. z o. o.