Jedziesz do pracy do Niemiec? Pamiętaj o znajomości języka oraz doświadczeniu

Kilka miesięcy po otwarciu niemieckiego rynku pracy dochodzi do weryfikacji oczekiwań niemieckich pracodawców oraz polskich pracowników. Mimo, że ze względu na zapotrzebowanie na pracowników niemieccy przedsiębiorcy zaczynają obniżać swoje wymagania, komunikatywna znajomość języka oraz doświadczenie są ciągle niezbędne, jeśli w celach zarobkowych chcemy wyjechać na Zachód.

Po otwarciu rynku pracodawcy zza Odry spodziewali się napływu taniej i wykwalifikowanej siły roboczej z Polski. Natomiast dla wyjeżdżających do Niemiec Polaków kraj ten był obietnicą wysokich zarobków. W obu przypadkach oczekiwania te nie do końca się sprawdziły.

Jak informowało w miesiącach letnich Polskie Forum HR, niemieccy pracodawcy modyfikowali swoje wymagania względem polskich pracowników tak, aby zachęcić ich do pracy w swoim kraju. Doprowadziło to do sytuacji, w której dla wielu przedsiębiorców znajomość języka nie jest już niezbędna w przypadku grupowych wyjazdów pracowników do pracy. Wystarczy, że lider grupy operuje językiem na poziomie dobrym.

- Należy jednak pamiętać, że warunki te zmieniły się głównie w stosunku do pracowników tymczasowych, wyjeżdżających grupami, na których jest największe zapotrzebowanie w branży produkcyjnej lub na uprawach - mówi Małgorzata Matuszewska, Business Line Manager z Job Abroad (Grupa Job). - W przypadku wyjazdów do pracy stałej w dalszym ciągu należy spełnić konkretne wymogi stawiane potencjalnym kandydatom - podkreśla.

Reklama

Minimum komunikatywnie

Ponieważ grupowe wyjazdy do pracy obejmują najczęściej zawody, w których kontakt z klientem jest ograniczony albo nie ma go wcale, dobra znajomość języka nie jest elementem kluczowym. W przypadku pracy stałej jednak w większości przypadków w dalszym ciągu ważne jest posiadanie co najmniej komunikatywnej znajomości języka niemieckiego. Często pojawia się także wymóg dobrej jego znajomości lub - w przypadku zatrudniania specjalistów np. z branży IT - wręcz biegłej.

Większe wymagania stawiane są wobec pracowników mających częsty kontakt z klientem. Dla przykładu w branży hotelarskiej np. od kelnerów, recepcjonistek czy ratowników wymagana jest co najmniej dobra znajomość języka. Posługiwać się nim muszą również wykwalifikowani specjaliści. Od spawaczy, ślusarzy czy elektryków nadal oczekuje się komunikatywnej znajomości niemieckiego.

- Może się zdarzyć, że w przypadku wyjazdu do jednego ośrodka kilku sprzątaczek, jeśli nie utrudni to pracy i pracodawca wyrazi na to zgodę - będzie wystarczające, jeśli tylko jedna z nich będzie znała język obcy. Wszystko jednak zależy od ustalenia szczegółów z pracodawcą. Należy jednak mieć na uwadze fakt, że są to pojedyncze przypadki - zaznacza Małgorzata Matuszewska.

Stopień znajomości języka uzależniony jest w większości przypadków od częstotliwości kontaktu z klientem oraz zawodu.

Udokumentuj doświadczenie

- Nasi kontrahenci zgłaszający zapotrzebowanie na pracowników stałych wymagają od większości kandydatów doświadczenia - mówi Małgorzata Matuszewska z Grupy Job. - Wśród wykwalifikowanych specjalistów ważne jest posiadanie wykształcenia zawodowego lub - w przypadku jego braku - udokumentowanego kilkuletniego doświadczenia w zawodzie, w jakim kandydat chce pracować. Bardzo często pracodawcy wymagają od kandydata również przedstawienia referencji oraz posiadania prawa jazdy - podsumowuje Małgorzata Matuszewska.

Przed wyjazdem zarobkowym zagranicę warto zatem przeprowadzić szczegółowy wywiad z pracodawcą bądź agencją pośredniczącą w organizacji zatrudnienia. Dokładne sprecyzowanie wymaganego doświadczenia oraz poziomu znajomości języka obcego - i ewentualnego czasu na jego douczenie - pomoże uniknąć nieporozumień z pracodawcą i klientami w nowym miejscu pracy.

Dzięki znajomości języka łatwiej jest także dochodzić swoich praw w przypadku wystąpienia nieporozumień w relacjach z pracodawcą.

Szukasz pracy? Przejrzyj oferty w serwisie Praca INTERIA.PL

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »