Jak zmienić termin urlopu?

Pracownik na kilka dni przed rozpoczęciem urlopu, który był przewidziany w planie urlopów, poprosił o jego przesunięcie na następny miesiąc. Argumentował to tym, że rozchorowało się jego dziecko, w związku z czym zaplanowany na ten urlop wyjazd nie doszedłby do skutku. Czy pracodawca ma obowiązek uwzględnić taki wniosek, jeżeli nowy termin urlopu nie odpowiada mu ze względów organizacyjnych?

W niektórych sytuacjach pracodawca ma obowiązek przesunięcia terminu rozpoczęcia urlopu na okres późniejszy. Jest do tego zobowiązany, jeżeli pracownik nie może rozpocząć urlopu w ustalonym terminie z przyczyn usprawiedliwiających nieobecność w pracy, a w szczególności z powodu:

Reklama
  • czasowej niezdolności do pracy wskutek choroby,
     
  • odosobnienia w związku z chorobą zakaźną,
     
  • powołania na ćwiczenia wojskowe albo na przeszkolenie wojskowe na czas do 3 miesięcy,
     
  • urlopu macierzyńskiego (art. 165 K.p.).

Katalog okoliczności obligujących do zmiany terminu zaplanowanego lub uzgodnionego urlopu wypoczynkowego ma charakter otwarty. Użyty w art. 165 K.p. zwrot "w szczególności" wskazuje na to, że każda inna nieobecność, którą przepisy powszechnie obowiązujące bądź zakładowe uznają za usprawiedliwioną, zobowiązuje pracodawcę do przesunięcia urlopu. Do takich, często spotykanych w praktyce, okoliczności należą:

  • sprawowanie opieki nad dzieckiem zdrowym do lat 8 w przypadku np. nieprzewidzianego zamknięcia żłobka, przedszkola lub szkoły, do których dziecko uczęszcza lub też pobytu w szpitalu małżonka, który na co dzień sprawuje opiekę nad wskazanym dzieckiem,
     
  • sprawowanie opieki nad dzieckiem chorym do lat 14, jeżeli nie ma innego członka rodziny mogącego sprawować opiekę (w określonych w przepisach limitach czasowych),
     
  • opieka nad innym chorym członkiem rodziny (do 14 dni w roku kalendarzowym),
     
  • powołanie pracownika w charakterze świadka czy strony w postępowaniu przed organami administracji lub wymiaru sprawiedliwości

oraz wszystkie inne nieobecności, które uniemożliwiają stawienie się pracownika do pracy (a tym samym rozpoczęcie urlopu wypoczynkowego w uzgodnionym terminie) i które zgodnie z przepisami K.p. i innymi przepisami prawa pracy zaliczane są do nieobecności usprawiedliwionych.

WAŻNE: W okolicznościach wskazanych w art. 165 K.p. pracodawca jest zobowiązany przesunąć termin wykorzystania urlopu, jednak nie jest związany wnioskiem pracownika co do nowego terminu jego udzielenia.

Pracodawca może odmówić przesunięcia urlopu na termin, który nie jest dla niego dogodny, szczególnie biorąc pod uwagę obowiązek zapewnienia płynnej organizacji procesu pracy, którą może zakłócić nieobecność pracownika. Nie wpływa to jednak na sam obowiązek przesunięcia wykorzystania urlopu na czas późniejszy, którego konkretyzacja powinna nastąpić po porozumieniu z pracownikiem, z uwzględnieniem decydującego głosu pracodawcy.

Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych Nr 18 z dnia 2011-06-20

GOFIN podpowiada

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »