Jak zdobyć pracę w konsultingu?
O pracy w konsultingu marzy wielu świeżo upieczonych absolwentów. Jakie należy spełnić kryteria, żeby dostać się do jednej z czołowych firm w tej branży? Przeczytaj kilka wskazówek i zaplanuj swoją karierę w konsultingu!
Konsulting to proces dostarczania usług doradczych i porad eksperckich firmom prowadzącym działalność gospodarczą w różnych sektorach i branżach. Najczęściej korzystają z niego duże organizacje i przedsiębiorstwa. Konsulting oferuje szeroką gamę usług - od zdefiniowania strategii i misji firmy, poprzez restrukturyzację i zarządzanie finansami, aż po zarządzanie kapitałem ludzkim czy projektowanie i wdrażanie rozwiązań informatycznych.
Zakres doradztwa określa z jednej strony profil firmy, zaś z drugiej klient i jego potrzeby.
Konsultant świadczący usługi doradcze jest ekspertem i specjalistą w określonej dziedzinie. Powinien posiadać odpowiednie kompetencje i kwalifikacje, które pozwalają zbadać i przeanalizować problem, a następnie zaproponować rozwiązanie. Jednak to, czy zostanie ono wdrożone, zależy do klienta.
Do najbardziej znanych firm konsultingowych należą: Ernst & Young, PwC, Deloitte, KPMG, The Boston Consulting Group, McKinsey & Co. czy Accenture. Aby otrzymać w nich ofertę pracy, należy przejść kilkuetapowy proces rekrutacji. Choć każda z firm ma odrębny system selekcji kandydatów, niektóre elementy są podobne. Czego należy się spodziewać po wysyłaniu CV do firmy konsultingowej?
1) Analiza aplikacji - na tym poziomie dział rekrutacji analizuje CV i list motywacyjny - wcześniejsze doświadczenia, deklarowane umiejętności i cele w karierze. Wybranych kandydatów zaprasza do kolejnego etapu. Jeśli jesteś na początku drogi zawodowej, zastanów się nad motywacją do pracy w konsultingu. Wyraź ją klarownie i w ciekawy sposób. Wyróżnij się, napisz, dlaczego to ty jesteś najlepszym kandydatem do pracy w doradztwie.
2) Wykaz ocen z całego toku studiów - wiele firm zwraca uwagę na to, jak kandydat radził sobie podczas studiów i jakie ma wyniki w nauce. Dobre oceny to potwierdzenie, że kandydat przykłada się do każdego typu obowiązków. Wymóg załączenia wykazu ocen obowiązuje zazwyczaj kandydatów do dwóch lat po ukończeniu studiów.
3) Test analityczny - to etap, w którym kandydat powinien wykazać się umiejętnościami logicznego myślenia, analizowania danych liczbowych i rozwiązywania problemów. Test może być jednokrotnego wyboru lub przybrać formę zadań otwartych.
4) Case study - studium przypadku jest zazwyczaj połączone z rozmową z konsultantem lub pracownikiem działu HR danej firmy. Ten etap ma na celu przybliżenie kandydatom codziennej pracy w konsultingu oraz sprawdzenie, jak dana osoba radzi sobie z rozwiązywaniem problemów i zadań. Pokazuje także, jak kandydat podchodzi do znanych i nieznanych mu tematów. Przy rozwiązywaniu danego zagadnienia ważne jest, aby zrobić to logiczne, bez chaosu. Krok po kroku omów wszystkie aspekty i przedstaw wnioski.
5) Assessment Center - to ćwiczenia grupowe, podczas których oceniani są wszyscy kandydaci na dane stanowisko. Uczestnicy proszeni są o rozwiązywanie zadań zespołowych oraz indywidualnych. Celem tego etapu jest przede wszystkim zbadanie kompetencji społecznych i komunikacyjnych. Tym sposobem można ocenić m.in. umiejętność nawiązywania relacji i współpracy z klientem.
6) Rozmowa z konsultantem - niektóre firmy zapraszają kandydatów na dwie lub więcej rozmowy kwalifikacyjne. Każda z nich przeprowadzana jest zazwyczaj przez innego konsultanta i składa się z różnych zestawów pytań i zadań. Pamiętaj, że spotkania rekrutacyjne to dialog. Jeśli coś nie jest jasne, pytaj. W ten sposób najwięcej dowiesz się o branży, w której zamierzasz podjąć pracę.
Zanim zdecydujesz się na karierę w konsultingu, musisz mieć świadomość jej dynamiki. Proponowane rozwiązania stanowią odpowiedź na szybkie zmiany w gospodarce, a rytm pracy uzależniony jest od projektu. Jeśli chcesz sprawdzić, czy to coś dla ciebie, najpierw weź udział w stażu lub praktyce - przekonasz się, czy to dobry pomysł na przyszłość.
Dominika Pietrzyk