Idealne CV: Jak olśnić rekrutera

Czy wiesz, że praktycznie 90 proc. CV nie zawiera sekcji "osiągnięcia" albo "kluczowe projekty"? Dlaczego warto je dodać? Opisując swoje sukcesy, wyróżnisz się spośród innych kandydatów i pokażesz pracodawcy swoją wartość. A może uważasz, że nie masz żadnych osiągnięć, bo przecież w pracy ciągle robisz to samo?

Takie myślenie to problem wielu osób. Nie wiedzą, że nawet wykonując dzień w dzień tę samą pracę, odnosi się w niej mierzalne sukcesy, które warto opisać w CV.

Niezależnie od tego, czy znasz swoje osiągnięcia, ale nie wiesz, jak je opisać, czy uważasz, że ich nie masz, po przeczytaniu tego artykułu twoje CV nie będzie już wyglądać tak samo.

1. Wybierz osiągnięcia powiązane z ofertą pracy, na którą aplikujesz

Przypomnij sobie każdy projekt, który zakończył się sukcesem. Spójrz na ofertę pracy i pomyśl, które z twoich osiągnięć udowodnią pracodawcy, że spełniasz wymagania z ogłoszenia.

Masz problem ze zdefiniowaniem swoich sukcesów? A może przypominasz sobie tylko jedno bądź dwa osiągnięcia i nie są one w żadnym stopniu powiązane z ofertą, na którą aplikujesz?

Reklama

Zadaj sobie poniższe pytania:

  • Z jakich projektów/działań jestem dumny?
  • Czy otrzymałem nagrody/wyróżnienia?
  • Czy dostawałem premie? Jeśli tak, to za co?
  • Za co chwalili mnie szef/współpracownicy/kontrahenci?

Teraz widzisz już swoje osiągnięcia? Spośród tych, które przyszły ci do głowy wybierz 3-4 najbardziej pasujące do oferty pracy.

2. Używaj tylko konkretów, faktów i liczb

Przejdź do opisania wybranych osiągnięć. Przedstaw je w konkretny sposób i używaj języka faktów. Co to znaczy?

Jeśli użyjesz liczb/procentów będziesz bardziej przekonujący dla pracodawcy.

Zobacz przykłady:

"Efektywne pozyskiwanie nowych klientów".

"W ciągu 6 miesięcy pracy udało mi się pozyskać 53 klientów strategicznych, co stanowiło 120 procent średniej".

Który opis bardziej zainteresuje rekrutera?

Pierwsze zdanie opisuje twój obowiązek służbowy (pozyskiwanie klientów). Zauważ, że słowo "efektywne", pomimo pozytywnego wydźwięku, tak naprawdę nic nie mówi o twoim sukcesie. Drugie zdanie pokazuje wymierną korzyść dla firmy, a właśnie takich pracowników poszukują pracodawcy.

Zobacz, co myśli pracodawca, czytając drugi opis:

"Jeśli kandydat był w stanie przynosić zyski w swojej poprzedniej pracy, z pewnością będzie robił to też w naszej firmie".

Właśnie w tym momencie zdobywasz przewagę nad innymi kandydatami i zwiększasz swoje szanse na zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną. Warto też opisywać swoje sukcesy w pierwszej osobie liczby pojedynczej.

Zobacz poniższe dwa opisy, aby dowiedzieć się dlaczego:

"Skuteczny, osiągający sukcesy manager".

"Na stanowisku managera zwiększyłem sprzedaż w podległym mi zespole o 21,8 proc. w ciągu 12 miesięcy".

Pisanie w pierwszej osobie jeszcze bardziej podkreśla, że sukces, który opisujesz jest twoją zasługą. Co jeszcze możesz zrobić, aby sprytnie przekonać do siebie pracodawcę? Używaj aspektu dokonanego.

Przeczytaj poniższe przykłady:

"Realizowałem projekt wdrożenia nowego systemu zarządzania jakością w firmie. Dzięki niemu, straty produkcyjne zmalały o 6,8 proc.".

"Zrealizowałem projekt wdrożenia nowego systemu zarządzania jakością w firmie. Dzięki niemu, straty produkcyjne zmalały o 6,8 proc.

Widzisz, jak drugi opis podkreśla, że to właśnie ty doprowadziłeś swój projekt z powodzeniem do końca? To brzmi przekonująco dla rekrutera.

3. Jakie mogą być przykłady osiągnięć?

Zobacz przykłady dobrze opisanych osiągnięć zawodowych, które przykuły uwagę pracodawcy. Możesz się wzorować na poniższych opisach, tworząc swoje CV.

Logistyka:

"Uprościłam istniejące procedury i dzięki temu udało mi się obniżyć koszty transportu o 5 proc. i czas transportu o 7,5 proc.".

Marketing:

"Przeprowadziłem kampanię wprowadzającą nowy produkt na zagraniczny rynek (Czechy), co zwiększyło obroty firmy o 12 proc. w skali 6 miesięcy".

Branża trenerska:

"Opracowałam szkolenie dla pracowników działu obsługi klienta, dzięki któremu poziom zadowolenia klientów z obsługi wzrósł o 5 proc. po 3 miesiącach".

Administracja biurowa:

"Zoptymalizowałem proces obiegu dokumentacji w firmie, co przyspieszyło realizację zleceń o 9 proc.".

Farmaceuta:

"Pozyskałem 6 nowych kontrahentów, dzięki którym koszty zamówień spadły o 7 proc.".

Czy opisujesz osiągnięcia zawodowe w CV w ten sposób? Co jeszcze warto dodać do tej sekcji? Masz pomysły? Wypowiedz się w komentarzu.

Kamila Okulska, InterviewMe

Karieraplus.pl
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »