Handlowcy mogą być spokojni o pracę

W kryzysowych czasach wielu przedsiębiorców, bardziej niż kiedykolwiek, decyduje się na wzmacnianie działów sprzedaży i poszukiwanie specjalistów, którzy nie tylko pomogą im utrzymać relacje z obecnymi klientami, ale także zdobędą nowych.

Potwierdzają to dane Pracuj.pl: w minionym roku firmy skierowały do handlowców ponad 77 tys. ofert, co stanowiło niemal połowę wszystkich zamieszczonych w tym serwisie. Również dane styczniowe dobrze rokują dla osób szukających pracy w sprzedaży.

Analiza ogłoszeń zamieszczonych w styczniu tego roku pokazuje, że zapotrzebowanie na specjalistów handlu i sprzedaży utrzymuje się na wysokim poziomie. W styczniu w Pracuj.pl opublikowano ponad 8500 takich ofert, co oznacza, że niemal co drugie ogłoszenie rekrutowało kandydatów do działu handlowego. Liczba ogłoszeń dla tej grupy pracowników w styczniu 2010 wzrosła niemal o 40 proc. w stosunku do grudnia 2009 i była wyższa o 8,5 proc. w porównaniu do października 2009, rekordowego pod względem liczby ofert dla handlowców w minionym roku.

Reklama

Największy popyt na specjalistów od handlu i sprzedaży odnotowano w województwie mazowieckim, pochodziły stamtąd 1324 oferty pracy. Na podium znalazły się także śląskie i wielkopolskie, z zapotrzebowaniem na poziomie odpowiednio 785 i 740 ofert pracy, pierwszą piątkę zamknęły województwa dolnośląskie i małopolskie. Z kolei najmniejsze zapotrzebowanie na handlowców odnotowano w opolskim, świętokrzyskim i podlaskim - w styczniu z tych regionów pochodziło po około 300 ofert. Zagraniczni pracodawcy zamieścili natomiast jedynie 27 ogłoszeń.

Dużo pracy w finansach

Zdecydowana większość firm poszukujących specjalistów do spraw sprzedaży (46 proc.) pochodziła z branży handel i sprzedaż. Jednak niemal co piąta oferta dotyczyła firmy z branży bankowość, finanse i ubezpieczenia. Na kolejnych pozycjach znalazły się branże: przemysł lekki, budownictwo i nieruchomości oraz firmy z sektora telekomunikacji i zaawansowanych technologii.

Inżynier sprzedaży - nowa jakość na rynku

Pierwsze miejsce, na liście dziesięciu najczęściej poszukiwanych przez pracodawców stanowisk handlowych, zajmuje przedstawiciel handlowy, zaraz za nim znalazł się przedstawiciel medyczny/farmaceutyczny. Co ciekawe, wśród najbardziej poszukiwanych specjalistów jest też inżynier sprzedaży. To stanowisko, które pojawiło się na rynku niedawno. Osoby, które chcą na nim pracować, oprócz umiejętności charakterystycznych dla handlowców powinny wykazać się odpowiednią wiedzą techniczną.

Liczy się doświadczenie

Firmy poszukujące handlowców najczęściej rekrutowały na stanowiska specjalisty, co dziesiąty pracodawca chciał zatrudnić pracownika na stanowisko kierownicze, natomiast oferty pracy dla najwyższej kadry menedżerskiej stanowiły zaledwie 2 proc. wszystkich opublikowanych w styczniu.

Pracownikom działów handlowych rzadko stawiane są wymagania związane z konkretnym poziomem czy kierunkiem wykształcenia. Tylko jeden na czterech pracodawców oczekuje wykształcenia wyższego, czasem kierunkowego, jednak najczęściej są to firmy szukające specjalistów w danej dziedzinie - przedstawicieli medycznych/farmaceutycznych oraz osób z wykształceniem technicznym. Również znajomość języka obcego nie jest wymagana, a traktowana jako dodatkowy atut.

Jak wynika z analizy ofert pracy zamieszczonych w serwisie Pracuj.pl, dla pracodawców zdecydowanie większe znaczenie ma wcześniejsze doświadczenie zawodowe kandydata w danej dziedzinie, najlepiej takie, którego efekty są wymierne, np.: kandydat może pochwalić się wyróżnieniem za wysoką skuteczność sprzedaży u poprzedniego pracodawcy. Oprócz doświadczenia lub znajomości konkretnej branży, pracodawcy poszukujący osób specjalizujących się w sprzedaży wymagają: znajomości rynku danej branży lub regionu, sprawnej obsługi komputera oraz prawa jazdy. Często wśród wymagań znajdują się też tzw. umiejętności miękkie tj.: odporność na stres, umiejętność pracy w zespole, dobra organizacja czasu pracy, samodzielność czy kreatywność.

- W okresie spowolnienia gospodarczego najważniejsze dla kondycji firmy jest utrzymanie sprzedaży na odpowiednim poziomie i w miarę możliwości pozyskiwanie nowych klientów. Szczególnie ważne w takich czasach jest utrzymywanie dobrych, długotrwałych relacji z klientami i służenie im wiedzą. Specjalista ds. sprzedaży musi umieć przekonać klienta, że rozmawia z profesjonalistą, który zna się na swojej branży i zaproponuje mu najlepsze z możliwych rozwiązań - komentuje Rafał Nachyna, dyrektor ds. sprzedaży w Grupie Pracuj, do której należy portal Pracuj.pl.

Pracuj.pl
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »