Great Place to Work® wyłonił 21 Najlepszych Miejsc Pracy w Polsce

26 marca, podczas gali w siedzibie Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie, Instytut Great Place to Work® ogłosił listę laureatów konkursu Najlepsze Miejsca Pracy Polska 2015. W porównaniu z rokiem poprzednim wśród tegorocznych laureatów przybyło firm małych, ocenianych w kategorii "poniżej 50 zatrudnionych" oraz firm dużych, zatrudniających powyżej 500 pracowników. Nadal bardzo mocno trzyma się branża IT, którą na liście reprezentuje aż 7 firm. Nowością w siedmioletniej historii rankingów Great Place to Work® w Polsce jest pierwsze miejsce rodzimej spółki w kategorii firm średnich.

Liderami rankingów w 3 kategoriach konkursowych zostali: Jotun Polska Sp. z o.o. - w kategorii firm zatrudniających poniżej 50 osób, Ochnik Sp. z o.o. - w kategorii firm zatrudniających poniżej 500 osób, oraz Microsoft Sp. z o.o. - w kategorii firm zatrudniających powyżej 500 osób.

Poziom satysfakcji osób zatrudnionych w firmach, które znalazły się na listach w ostatnich 7 latach rośnie. Jeśli w 2009 r, w pierwszej edycji konkursu w Polsce, 68 proc. pracowników była skłonna zgodzić się z twierdzeniem "biorąc wszystko pod uwagę, uważam, że moja firma jest wspaniałym miejscem pracy", to w tegorocznej, siódmej edycji odsetek ten wyniósł średnio 82 proc.

Reklama

Wysoka ocena firm przez pracowników to z jednej strony efekt nieprzerwanej pracy najlepszych organizacji, aby rozwijać kulturę wzajemnego szacunku i zaufania, a z drugiej efekt tego, że konkurs przyciąga zainteresowanie nowych firm, które działając w oparciu o solidne fundamenty, aspirują do tworzenia nowoczesnego miejsca pracy. W tym roku wśród 21 laureatów znalazło się aż 12 firm debiutujących na liście.

Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

Rozwiązania stosowane przez laureatów konkursu Great Place to Work® mogą stanowić inspirację, jak tworzyć efektywne systemy zarządzania, których podstawą jest zaufanie w relacjach kierownictwo-pracownik.

- Warto sobie uświadomić, że z punktu widzenia lidera, zaufanie nie jest przynależną do jego osoby cechą, ale decyzją o podjęciu konkretnego ryzyka w relacjach ze współpracownikami i zarządzaniu nimi. Najlepsi z najlepszych z sukcesem podejmują to ryzyko, bo ich organizacje rządzą się powszechnie podzielanymi w firmie przekonaniami i wartościami, od których nie ma odstępstw - mówi Marzena Winczo-Gasik, starszy konsultant i menedżer ds. komunikacji w Great Place to Work® w Polsce.

Z analizy statystycznej zgromadzonych danych wynika, że na końcową pozytywną ocenę firmy przez pracownika największy wpływ mają trzy czynniki: przekonanie, że firma jest zarządzana uczciwie, poczucie, że w osobie zatrudnionej pracodawca dostrzega nie tylko pracownika, ale także człowieka oraz partnerskie traktowanie, bez względu na zajmowane przez pracownika stanowisko. Laureaci konkursu Great Place to Work® w Polsce mogą szczycić się bardzo wysoką ocena wystawioną im przez pracowników właśnie w tych 3 kwestiach. Średnio 90 proc. pracowników tych organizacji jest przekonana o tym, że firma jest zarządzana uczciwie, 79 proc. ma poczucie, że dostrzega się w nich ludzi, a 85 proc. czuje się traktowana po partnersku.

Zdecydowana większość firm, jaka znalazła się w tegorocznym rankingu, to organizacje międzynarodowe lub posiadające korzenie w zagranicznych firmach-matkach. Należy wierzyć, że w następnych edycjach konkursu do tej grupy dołączy więcej firm o rodzimym rodowodzie. W tej odsłonie konkursu mocnym polskim akcentem było zajęcie pierwszego miejsca w kategorii organizacji zatrudniających poniżej 500 osób przez rodzimą firmę Ochnik Sp. z o.o.

U podstaw sukcesu firmy leży silne przekonanie jej szefa, że najważniejszą wartością jest wzajemne zaufanie, a najskuteczniej można je osiągnąć poprzez stałe, szczere i bezpośrednie rozmowy z pracownikami. - Taki bezpośredni kontakt daje też największe "bogactwo informacji" - wskazówki pozwalające łatwiej wnioskować o szczerości intencji lidera. A szczerość to klucz do budowania zaufania. Dlatego tak ważne jest kierowanie "przez chodzenie". Według brytyjskich ekspertów pracownicy są mniej zainteresowani informacjami płynącymi z formalnych wiadomości emailowych. Wolą zacieśniać bezpośrednie relacje ze swoimi liderami - mówi Maria Zakrzewski, prezes zarządu Great Place to Work® w Polsce.

- - - - -

Lista Najlepszych Miejsc Pracy w Polsce, przygotowywana od 7 lat przez Instytut Great Place to Work®, honoruje organizacje, które stosują wyjątkowe praktyki i programy. Ich wspólną wykładnią jest promowanie wartości wiarygodności, szacunku, uczciwości, dumy i koleżeństwa w relacjach między kierownictwem i pracownikami. O pozycji firmy na liście decyduje łączna ocena dwóch aspektów: wyniku ankiety pracowniczej (wskaźnik zaufania w firmie, Trust Index©) oraz audytu kultury organizacyjnej i praktyk HR (Culture Audit©). W badaniach Great Place to Work® głos pracowników ma kluczowe znaczenie dla oceny końcowej - opinie pracowników są najważniejsze.


 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »