Gra o dobrą formę pracowników

W zdrowym ciele, zdrowy duch... i lepszy pracownik. Rzadziej choruje, jest mniej zestresowany i bardziej efektywny. Zachęcanie pracowników do dbania o siebie poprzez uprawianie sportów, przestrzeganie zdrowej i zrównoważonej diety, pozbywanie się nałogów i wykonywanie okresowych badań kontrolnych, czyli stosowanie szeroko pojętej profilaktyki, leży w najlepiej pojętym interesie każdego pracodawcy.

Straty pracodawców spowodowane złym stanem zdrowia pracowników


Zdrowy pracownik to mniej zwolnień lekarskich generujących dodatkowe koszty (np. w postaci wynagrodzenia dla osoby zatrudnionej na zastępstwo) i powodujących dezorganizację pracy, przestoje i opóźnienia. Oczywiście pracodawcy mają obowiązek kierować swoich ludzi na badania okresowe. Na tym jednak zwykle kończy się ich dbałość o zdrowie podwładnych.

Niektórzy w ramach pakietu socjalnego fundują dodatkowo karnety na zajęcia sportowe (basen, fitness, koszykówka, siłownia, itp.). Nie mają jednak ani chęci, ani zapewne możliwości sprawdzenia wykorzystania tych karnetów.

Zatem, chociaż inicjatywa jest szlachetna, służy niejako uspokojeniu sumienia fundatora - karnety wręczone, a że ludzie nie korzystają, to szkoda. Natomiast statystyki są nieubłagane - w samych tylko Stanach Zjednoczonych otyłość pracowników kosztuje ich pracodawców rocznie ponad 150 mld dol. z tytułu utraconych korzyści. Gra o dobrą formę pracowników jest bez wątpienia warta świeczki.

Jak skłonić pracowników do dbania o siebie


Należy w takim razie pójść o krok dalej i skutecznie zachęcić pracowników do dbania o siebie. Oczywiście łatwiej powiedzieć niż zrobić. Wprawdzie w odniesieniu do naszych nawet niezbyt odległych przodków dysponujemy obecnie nieporównywalnymi z niczym możliwościami zapewnienia sobie komfortu fizycznego i psychicznego, a powszechny dostęp do edukacji i wiedzy sprawia, że wszyscy doskonale zdają sobie sprawę z faktu, iż ludzki organizm jest mechanizmem niezwykle delikatnym (przy tym skomplikowanym) i wymagającym dużej dbałości.

Z kolei współczesna medycyna, nowoczesne urządzenia, najnowsze odkrycia i wyniki ostatnich badań - wszystko to ma właściwie jedno zadanie: uczynić nasze życie jeszcze zdrowszym, dłuższym, lżejszym i przyjemniejszym. Jednak samo istnienie możliwości nie oznacza, że ludzie z niej korzystają, mimo iż doskonale zdają sobie sprawę z tego, że jest to błędne podejście.

Ludzie pracują obecnie dłużej, często w wymuszonych pozycjach - po zakończeniu obowiązków służbowych nie mają chęci, siły i/lub czasu na dbanie o kondycję swojego ciała i ducha. Pracownicy nie mają wystarczającej motywacji, aby dbać o swoje zdrowie.

Według badania przeprowadzonego przez Towers Watson (amerykańską korporację z branży zarządzania zasobami ludzkimi) i National Business Group on Health, zmiany postaw pracowników wobec własnego zdrowia oceniane są przez pracodawców jako bardzo trudne do przeprowadzenia.

Okazuje się jednak, że można to zmienić metodą małych kroków, bo większość argumentów usprawiedliwiających bierność to tylko wymówki, mające zamaskować lenistwo. Dobrze zastosowane techniki grywalizacyjne są w takim wypadku nie lada sprzymierzeńcem, zważywszy, że nie ma do dyspozycji innych środków jak zachęta i promocja. Sposób dbania o siebie to część prywatnej sfery życia pracownika i przełożony nie może nachalnie w nią ingerować, a tym bardziej stosować przymusu.

Grywalizacja formy w praktyce

Ciekawym przykładem wykorzystania gamifikacji do promocji pośród pracowników zdrowego trybu życia są rozwiązania zastosowane przez firmę Blue Shield of California. To amerykańska firma oferująca ubezpieczenia zdrowotne i na życie, zatrudniająca blisko 5000 osób. Zatem, w tym przypadku propagowanie zdrowego trybu życia ma dodatkowo aspekt promocyjny - pracownicy świecą przykładem.

Firma uruchomiła program składający się z trzech platform: Shape Up Shield, The Daily Challenge i Healthrageous. Platforma Shape Up Shield to rodzaj portalu społecznościowego, który skłania użytkowników do zwiększania aktywności fizycznej. Nacisk położony jest na interakcje użytkowników i wynikające z tego zarówno współzawodnictwo, jak również wzajemna zachęty i rady.

Reklama

The Daily Challenge to aplikacja także powiązana z mediami społecznościowymi, bazująca na platformie MeYou Health i jej "codzienne wyzwanie" (daily challenge). "Codzienne wyzwanie" to publikowane codziennie jedno zadanie, które ma zachęcić "graczy" do podejmowania małych wysiłków, niekoniecznie bezpośrednio prowadzących do poprawy zdrowia fizycznego. Ich celem jest zachęcenie do wykształcania w sobie i utrwalania zdrowych zachowań, polepszenie kondycji emocjonalnej, zwiększenie komfortu pracy, itp., czyli całościowego poprawienia dobrostanu.

Z kolei platforma Healthrageous wykorzystuje urządzenia mobilne, aby nakłonić użytkownika do większego zaangażowania się w poprawianie swojej kondycji, i zapobieganie (lub leczenie) chorobom przewlekłym. To rodzaj podręcznego "trenera", dzięki któremu użytkownik wdraża się do dokonywania zdrowych wyborów życiowych i jest dopingowany do osiągania wyznaczonych celów. Także tu tworzona jest społeczność, dzięki czemu "gracze" mogą współzawodniczyć, ale i dopingować się wzajemnie oraz wspomagać radą.

Zachętą do udziału w programach są finanse i dodatkowe dni wolne (nazywane "health days"). Dzięki zastosowaniu mechanizmów grywalizacji, w ciągu trzech lat osiągnięto następujące wyniki:

 - 80 proc. pracowników Blue Shield skorzystało z przynajmniej jednej platformy,

- o 50 proc. spadła liczba palaczy,

- o 50 proc. wzrosła liczba osób uprawiających regularnie jakiś rodzaj aktywności fizycznej,

- o 60 proc. spadła częstotliwość występowania nadciśnienia tętniczego,

- spadła liczba zwolnień lekarskich.

Warto zadbać o zdrowie pracowników. Dzięki temu, unikniemy stresu związanego z koniecznością nagłej reorganizacji pracy zespołu wywołaną niedyspozycją jednego z jego członków. To szansa na podniesienie poziomu zadowolenia pracowników i budowanie ich lojalności w stosunku do pracodawcy. Zatem - do biegu, gotowi, start!

Piotr Pajewski, Enterprise Gamification, grywalizacja24.pl

Gazeta Małych i Średnich Przedsiębiorstw
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »