Firmy coraz częściej finansują pracownikom wyjścia do kin i teatrów

​Jak wynika z raportu opublikowanego w minionym roku przez Główny Urząd Statystyczny, przeciętny Polak przeznacza na kulturę zaledwie 2,7 proc. całości swoich wydatków. Oszczędzamy szczególnie na wyjściach do teatrów i kin, wydając na bilety jedynie 24,60 zł rocznie. Jednocześnie wzrasta liczba firm oferujących pozapłacowe benefity związane z kulturą.

Nasza droga kultura

Według raportu TNS Polska z 2015 roku, zaledwie 16 proc. respondentów powyżej 15. roku życia odwiedziło teatr przynajmniej raz w roku, natomiast jedynie 2 proc. ankietowanych obejrzało więcej niż trzy przedstawienia.

Okazuje się jednak, że istnieje również niemała grupa Polaków, którzy wykazują zainteresowanie dostępną na rynku ofertą teatralną - 3 na 10 ankietowanym zależy na częstszym oglądaniu aktorów na żywo.

Co zatem zatrzymuje potencjalnych widzów w drodze do sal teatralnych? Dla prawie połowy respondentów, którzy deklarowali chęć częstszych wizyt w teatrze, największą przeszkodą jest wysoka cena biletów.

Reklama

Co trzeci uczestnik sondażu TNS Polska narzeka natomiast na zbyt małą ilość wolnego czasu, a nieco ponad 1/4 wskazuje trudności z dojazdem jako czynnik przesądzający o braku uczestnictwa w sztukach teatralnych. A szkoda, bo jak udowodnili badacze, udział w wydarzeniach kulturalnych ma znakomity wpływ na nasze zdrowie - przeciwdziała depresji i sprawia, że ludzie są bardziej zadowoleni z życia.

- Ludzie, biorąc udział w wydarzeniach kulturalnych, integrują się ze sobą, a już wielokrotnie udowodniono, że ci, którzy są częścią bardziej ścisłej i licznej siatki społecznej radzą sobie lepiej niż samotnicy - tłumaczy Justyna Gmurek-Lewandowska, psychoterapeutka z poradni psychologicznej "Statek".

Chętniej chodzimy do kina

Polacy zdecydowanie częściej niż w teatrze zażywają kultury w kinie. Jak podaje Millward Brown, w 2015 roku w Polsce sprzedano 45 mln biletów, co stanowi prawie 5-milionowy wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim. Spory wpływ na tę tendencję ma atrakcyjna oferta kin i organizowane przez nie akcje promocyjne, umożliwiające nabycie biletów po okazyjnej cenie.

Jak podaje firma Mindshare, na decyzję o obejrzeniu filmu w kinie największy wpływ ma rozmiar ekranu, który dla 7 z 10 ankietowanych odgrywa decydujące znaczenie. Wielu respondentów docenia też klimat tego miejsca - dla 54 proc. z nich wspólne oglądanie filmu to dobra okazja na spędzenie czasu z rodziną i znajomymi, a nieco ponad 1/3 biorących udział w sondażu zwraca uwagę na odstresowującą atmosferę, która panuje w kinie.

Za główne przeszkody uznano natomiast zbyt wysoką cenę biletów (51 proc. respondentów), brak czasu (40 proc.) i mało interesujący repertuar (28 proc.).

Młodzi lubią komedie

Z sondażu przeprowadzonego przez Millward Brown wynika, że aż 60 proc. wszystkich bywalców kin stanowią osoby w wieku 15-30 lat, natomiast ośrodek badawczy IQS donosi, że w 2015 roku na widowni teatrów zasiadali przeważnie ludzie w przedziale wiekowym 25-39 lat z wykształceniem wyższym, mieszkający w miastach liczących powyżej 500 tys. mieszkańców. Zdecydowanie najpopularniejszymi gatunkami są komedia i groteska, które wybiera 75 proc. ankietowanych. Kolejne miejsce zajmują dramaty, które ogląda 36 proc. respondentów chodzących do teatru.

- Komedie cieszą się ogromną popularnością wśród naszych widzów. Wizyta w teatrze to nie tylko ciekawa propozycja na spędzenie wieczoru w gronie przyjaciół lub rodziny, ale również doskonały sposób na zrelaksowanie się i odpoczynek po pracy - mówi Anna Gornostaj, dyrektor warszawskiego Teatru Capitol.

Kulturalny pracownik jest lojalniejszy

Problemy natury finansowej oraz braku czasu, stanowiące dla wielu ludzi przeszkodę w obcowaniu z kulturą, coraz częściej zdają się dostrzegać pracodawcy. Raport "Drogowskaz motywacyjny 2016" przygotowany przez Sodexo Benefits and Rewards Services i Millward Brown informuje, że w zeszłym roku 37 proc. polskich firm zapewniało swoim pracownikom różnego rodzaju benefity związane z kulturą, co oznacza 8-procentowy wzrost w porównaniu z rokiem 2014.  

- Rosnące zainteresowanie systemami motywacyjnymi związanymi z kulturą świadczy o coraz lepszym rozpoznawaniu przez firmy potrzeb pracowników. Dofinansowania biletów do kin i teatrów dają podwładnym dodatkowe możliwości spędzenia wolnego czasu, umożliwiają im rozwój osobisty i rozwijanie swoich pasji, a także skutecznie budują lojalność wobec firm. Wspólne wyjścia do kina czy teatru pozytywnie wpływają na relacje pomiędzy członkami zespołu i ułatwiają skrócenie dystansu. Benefity związane z kulturą są więc inwestycją w pracownika i narzędziem rozwijającym efektywną współpracę firmowej załogi - twierdzi Joanna Skoczeń, prezes zarządu firmy VanityStyle, która pod markami CinemaProfit i QlturaProfit oferuje programy motywacyjne z obszaru kultury.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »