eSkills for Jobs 2016 - Dni Otwarte dla młodzieży. Rozwój kompetencji cyfrowych

Środa, 25 maja 2016 (17:35)

Coraz więcej zawodów wykorzystuje techniki cyfrowe oraz bazuje na przetwarzaniu i wyszukiwaniu danych - w tym kontekście rynek pracy staje się coraz bardziej informatyczny. Zapotrzebowanie na pracowników z kompetencjami cyfrowymi od kilku lat utrzymuje się na wysokim poziomie. Według szacunków ekspertów do 2020 r. rynek pracy będzie mógł potrzebować nawet 756 000 nowych etatów obszarze teleinformatyki [1], w tym 70 proc. dodatkowych miejsc pracy będzie dotyczyć specjalistów w tej branży. Postęp techniczny rozwija rynek pracy i generuje nowe możliwości zawodowe. Z tego względu Komisja Europejska w ramach programu eSkills for Jobs wpiera rozwój kompetencji cyfrowych młodych ludzi.

Zdjęcie

. /&nbsp
.
/ 

W ramach kolejnej edycji programu eSkills for Jobs rozpoczynają się spotkania dla młodzieży, wspierające młodych ludzi w budowaniu ścieżki kariery w oparciu o kompetencje cyfrowe. Celem projektu, realizowanego w Polsce przez Krajową Izbę Gospodarczą Elektroniki i Telekomunikacji (KIGEiT), jest pokazanie możliwości zawodowych, jakie dają umiejętności cyfrowe. Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych dowiadują się także, jak rozwijać e-kompetencje, aby spełnić potrzeby współczesnego rynku pracy.

W maju ruszyła seria Dni Otwartych - spotkań dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych w firmach, w których kompetencje cyfrowe pracowników są istotne. W tym roku zostały zaplanowane wydarzenia z udziałem takich przedsiębiorstw i instytucji, jak: Allegro, Booksy, IBM Polska, EmiTel, Microsoft, Motorola Solutions Polska, Philips Lighting Poland, UPC Polska czy Warszawska Wyższa Szkoła Informatyki. Kalendarz Dni Otwartych eSkills for Jobs można sprawdzać na bieżąco na stronie projektu. W programie spotkań: dzielenie się praktyczną wiedzą, prezentowanie różnorodnych zawodów związanych z informatyką i rozmowy z ekspertami. Licealiści mogą także zainspirować się sylwetkami ambasadorów programu, którzy dzielą się swoim doświadczeniem związanym z wykorzystywaniem w pracy umiejętności cyfrowych.

Reklama

"Akcje promujące kompetencje cyfrowe wśród licealistów są bardzo potrzebne. Podczas Dni Otwartych uczniowie czerpią praktyczne informacje na temat rynku pracy, który dynamicznie się zmienia dzięki narzędziom cyfrowym. Dostrzegamy efekty takich spotkań. Co równie ważne, młodzieży podoba się taka forma zdobywania wiedzy." - mówi Ewa Beczek, nauczycielka z Zespołu Szkół nr 1 im. Legionów Polskich w Kozienicach, która uczestniczy w projekcie od 2014 r.

W tegorocznej edycji ambasadorzy eSkills for Jobs kontynuują także odwiedzanie szkół na godzinie wychowawczej. W 2016 roku, w wiosennej edycji, zaplanowano udział ponad 800 licealistów.

Zarówno firmy, jak i szkoły zainteresowanie udziałem w Dniach Otwartych mogą zgłosić chęć udziału drogą elektroniczną: kontakt@eskills4jobs.pl.

"Licealiści stoją u progu decyzji, które wpływają na ich zawodową przyszłość. Warto uświadamiać im, jak ważne dla ich przyszłości stają się obecnie kompetencje cyfrowe. Rynek pracy potrzebuje wykwalifikowanych pracowników, a przede wszystkim gotowych na zmiany, jakie niosą ze sobą nowoczesne technologie. Wysoki poziom kompetencji cyfrowych kadr przekłada się na innowacyjność firm, a także na rozwój gospodarki." - podkreśla Krzysztof Chełpiński, przewodniczący Komitetu Wspierania e-Umiejętności, KIGEiT.

Partnerami programu w Polsce są: IBM Polska, Microsoft, Motorola Solutions Polska, stb24.pl, UPC Polska oraz Warszawska Wyższa Szkoła Informatyki.

Komentarze

Karolina Marzantowicz, Distinguished Engineer, IBM:  - Jako kluczowe kompetencje przyszłości widzę przede wszystkim takie kompetencje jak: elastyczność, wrodzona ciekawość, oraz umiejętności cyfrowe. Elastyczność powoduje, że ludzie lepiej się dostosowują do zmian, lepiej je rozumieją. Wrodzona ciekawość skutkuje ciągłym podważaniem "status quo" i pytaniem "a dlaczego tak? czemu nie inaczej?". Rozwój technologii nie będzie wolniejszy. Blockchain czy komputery kwantowe będą rewolucją dla samego rynku IT. Technologii będzie coraz więcej w naszym życiu. Stąd cyfrowe umiejętności to kolejna duża grupa kompetencji, które są motorem innowacyjnej gospodarki. Przy czym to bardzo pojemna grupa, od programistów, projektantów, naukowców, inżynierów automatyków i nanotechnologów. Możemy się spodziewać, że w przyszłości programistą będzie w jakimś stopniu każdy, choćby mechanik czy prawnik.

Katarzyna Tokarz, HR Manager, kierownik ds. personalnych, Microsoft: - Według szacunków Komisji Europejskiej, zapotrzebowanie na profesjonalistów związanych z IT stale rośnie - z roku na rok potrzeba 150 tys. dodatkowych ekspertów IT. Co więcej, ponad 60% młodych ludzi, którzy teraz są na początku ścieżki edukacyjnej, będzie prawdopodobnie pracowało w zawodach, które jeszcze nie istnieją. Microsoft poprzez realizację inicjatyw takich jak YouthSpark oraz eSkills for Jobs, wspiera rozwój kompetencji cyfrowych, które nie tylko otwierają młodzieży drogę do konkurowania na rynku pracy w przyszłości, ale jednocześnie budują nowe pokolenie młodych przedsiębiorców, którzy przyczynią się do podniesienia poziomu cyfrowej transformacji polskiej gospodarki.

Informacje o programie

Program e-Skills for Jobs (www.eskills4jobs.pl) zachęca do rozwijania kompetencji cyfrowych, aby wyjść naprzeciw oczekiwaniom współczesnego rynku pracy. Projekt jest współfinansowany przez Komisję Europejską, i prowadzony w ramach Wielkiej Koalicji dla Tworzenia Miejsc Pracy. Realizacja powierzona została DIGITALEUROPE i European Schoolnet. Program angażuje ponad 500 firm, organizacji pozarządowych i rządowych w 24 krajach europejskich.

W Polsce program koordynuje Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji (www.kigeit.org.pl), Inicjatywę eSkills for Jobs wsparły dotychczas takie firmy, jak: IBM Polska, Microsoft, Motorola Solutions Poland, stb24, UPC Polska oraz Warszawska Wyższa Szkoła Informatyki. Projekt został włączony w Szerokie Porozumienie na Rzecz Umiejętności Cyfrowych.

[1] Raport Empirica, Listopad 2015, dostępny: http://eskills-guide.eu/fileadmin/LEAD/Working_Paper_-_Supply_demand_forecast_2015_a.pdf

Artykuł pochodzi z kategorii: Kategoria główna

 
Więcej na temat:praca
POLECANE zwiń