Czy pracodawca może ściągnąć pracownika z urlopu?

W trakcie urlopu staramy się odstresować. Zwykle w ogóle nie myślimy wtedy o obowiązkach zawodowych. Niestety, ten błogi stan może zakłócić pracodawca, który chce nas z urlopu odwołać. Czy ma do tego prawo?

- Pracodawca może ściągnąć pracownika z urlopu, jeśli wystąpią okoliczności, o których nie wiedział podczas jego udzielania - mówi serwisowi infoWire.pl Alicja Biernat z Kancelarii Adwokackiej EIR Legal Alicja Biernat. Przyczyna sprowadzenia pracownika do firmy nie może, oczywiście, być błaha. Dobrym powodem jest np. choroba innej zatrudnionej osoby, która pracowała nad bardzo ważnym zleceniem, a której nikt więcej nie potrafi zastąpić.

- Odwołanie z urlopu odbywa się na zasadzie polecenia służbowego, co oznacza, że pracownik musi je wykonać. Jeśli nie stawi się w pracy, jest to nieusprawiedliwiona nieobecność - informuje prawniczka. Na szczęście wszystkie koszty związane z urlopem, które poniósł pracownik, muszą mu zostać zwrócone, a niewykorzystane dni może później odebrać.

Reklama

O planowanym urlopie warto poinformować pracodawcę jak najwcześniej. Pozwoli mu to znaleźć na ten czas odpowiednie zastępstwo lub tak zorganizować pracę w firmie, aby obecność danego fachowca nie była akurat w tym okresie konieczna. Należy przy tym pamiętać, że pracodawca może nie zgodzić się na udzielenie dni wolnych w terminie wybranym przez zatrudnianą osobę.

Urlop wypoczynkowy należy się każdemu pracownikowi. Jest to świadczenie, którego nie można się zrzec. To, ile dni w ciągu roku ma się do wykorzystania, zależy od stażu pracy. Jeśli wynosi on ponad 10 lat, pracownikowi przysługuje 26 dni urlopu, jeżeli mniej niż 10 lat - 20 dni.

Mówi Alicja Biernat, adwokat w Kancelarii Adwokackiej EIR Legal:

Dostarczył infoWire.pl
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »