Częściej chcemy być własnymi szefami

Co dziesiąty z pracowników, użytkowników serwisu Pracuj.pl, w ciągu trzech najbliższych lat planuje zrezygnować z etatu i założyć własną działalność gospodarczą - wynika z badania "Kandydat 2010", przeprowadzonego dla tego portalu przez firmę Nielsen Polska.

Rosnącą skłonność Polaków do samozatrudniania potwierdzają także, opublikowane z okazji trwającego Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości, dane firmy SMG/KRC. Wynika z nich, że odsetek ankietowanych prowadzących firmy wzrósł z 5 proc. w 2009 r. do 13 proc. w roku bieżącym. Do założenia firmy skłania badanych przede wszystkim sytuacja na rynku pracy, czyli obawa lub ucieczka przed bezrobociem oraz potrzeba niezależności i chęć bycia swoim własnym szefem.

Ponad 1/3 ankietowanych przez Pracuj.pl przewiduje jednak, że w najbliższej przyszłości będzie pracować na etacie, na wyższym stanowisku u innego niż obecnie pracodawcy. 15 proc. również zamierza zmienić pracodawcę, ale nie przewiduje swojego awansu, a 14 proc. liczy na wyższe stanowisko u obecnego pracodawcy. Co ciekawe, co piąty badany nie wie, jak będzie wyglądała jego zawodowa droga w ciągu najbliższych trzech lat.

Reklama

Być na swoim...

Jak wynika z danych Pracuj.pl, najchętniej o takim sposobie rozwoju własnej kariery zawodowej myślą osoby pracujące na stanowisku specjalisty (56 proc. osób z tej grupy). W dalszej kolejności osoby zatrudnione na stanowisku menedżera (26 proc.), zaś dyrektorzy i prezesi firm stanowią pod tym względem zdecydowaną mniejszość (4 proc.).

Najbardziej skłonne założyć własną działalność gospodarczą są osoby specjalizujące się w grafice, kreacji artystycznej i fotografii (deklaruje tak 31 proc. badanych z tej grupy), prawnicy (16 proc.) oraz osoby pracujące w działach public relations (15 proc.). Najmniej chętni, by spróbować swych sił jako przedsiębiorca są osoby zajmujące się na co dzień analizami/badaniami, specjalizujące się w audycie i podatkach, a także pracujące w działach obsługi klienta i call center oraz osoby odpowiedzialne w firmach za logistykę i transport (twierdzi tak po 7 proc. ankietowanych z każdej tych grup).

... ale robić to samo

Choć wśród badanych znalazła się spora grupa osób, które chcą "pójść na swoje", to przeważająca część ankietowanych chce w najbliższej przyszłości pracować u kogoś na etacie. Nie jest też raczej chętna do zmiany obranej już wcześniej specjalizacji. Mała elastyczność i otwartość na możliwość zmiany profilu pracy, jaką obecnie wykonują, wynika prawdopodobnie z obawy przed zmniejszeniem dochodów, jak również braku chęci lub możliwości uczenia się i zdobywania doświadczenia w nowej dziedzinie.

Stosunkowo największą otwartością na zmianę, charakteryzują się osoby zatrudnione w działach sprzedaży i handlu, w marketingu, pracownicy odpowiadający za zakupy i zaopatrzenie, a także pracujący w działach obsługi klienta/call center i działach logistycznych. Jednak najbardziej zdeterminowane, by zmienić rodzaj obecnie wykonywanego zajęcia są osoby pracujące w obsłudze celnej. Aż 30 proc. badanych z tej grupy wskazało, że w takiej sytuacji byłoby w stanie zaakceptować nawet niższe stanowisko lub pensję.

Najmniej chętni do zmiany specjalizacji są prawnicy, osoby pracujące w branży medycznej, specjaliści IT oraz graficy i fotograficy.

- Nasze badanie dowodzi, że własnej działalności gospodarczej nie boją się przede wszystkim osoby, na umiejętności których jest popyt na rynku pracy, czyli na przykład specjaliści IT lub takie, które cenią sobie dużą niezależność, jak prawnicy czy osoby, których praca wymaga kreatywności. One też, ze względu na unikalne zdolności, nie wykazują chęci do zmiany profilu swojej pracy - komentuje wyniki badania Przemysław Gacek, prezes Grupy Pracuj, do której należy serwis Pracuj.pl.

Szukasz pracy? Przejrzyj oferty w serwisie Praca INTERIA.PL

Pracuj.pl
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »