Call center popracują w niedziele i święta

Niedziela, 19 maja 2013 (05:00)

Prace z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej na rzecz przedsiębiorcy zagranicznego lub zagranicznego oddziału będą mogły być wykonywane – na zasadzie jednego z wyjątków – także w dni ustawowo wolne. Tak wynika z projektu nowelizacji kodeksu pracy, który przygotowali posłowie PO. Trafił on już do Sejmu.

Zdjęcie

W Call center popracują w niedziele i święta /© Panthermedia
W Call center popracują w niedziele i święta
/© Panthermedia

Zdaniem wnioskodawców obecne regulacje kodeksu pracy nie uwzględniają zmian, jakie nastąpiły w branży nowoczesnych usług w ciągu ostatnich kilkunastu lat. Dziś art. 15110 k.p. nie dopuszcza wykonywania pracy w niedziele i święta na rzecz różnych, zagranicznych podmiotów działających na rynku światowym, których obowiązują różne kalendarze świąt i strefy czasowe. W szczególności chodzi o prace przy świadczeniu usług transgranicznych, ze względu na inny tydzień pracy (np. od niedzieli do czwartku) oraz inne święta w krajach obsługiwanych przez centra usługowe działające w Polsce.

Oferty pracy dla Ciebie

Potwierdzają to sami pracodawcy z branży outsourcingowej, o czym wielokrotnie informowała DGP (np. "W kraju świąteczny zakaz pracy. Ale za granicą nie", DGP nr 14/2012). Furtką dla firm może być przepis pozwalający na prowadzenie działalności w dni świąteczne pracodawcom stosującym system zmianowy. Zdarza się, że firmy sztucznie wprowadzają zmianę na jeden dzień w tygodniu. Takie rozwiązanie jednak, jak podkreślają prawnicy, może być zakwestionowane przez Państwową Inspekcję Pracy.

Reklama

Według posłów rozszerzenie katalogu prac, które mogą być świadczone w niedziele i święta, właśnie o te dotyczące usług dla zagranicznych firm poprawi konkurencyjność polskich firm i polskiego rynku pracy.

Łukasz Guza

Wybrane wydanie: 17 maja 13 (nr 95)




Artykuł pochodzi z kategorii: Kategoria główna

Dziennik Gazeta Prawna
POLECANE zwiń