Benefity od pracodawców nie tylko pod choinkę

Okres przedświąteczny to czas firmowych przyjęć oraz, coraz częściej, obdarowywania pracowników upominkami świątecznymi. Z badań wynika, że od 64 do 88 proc. pracodawców oferuje pracownikom dodatkowe bonusy z okazji świąt. Część firm nie zapomina także o rodzinach pracowników, organizując przyjęcia także dla nich lub przygotowując paczki świąteczne dla dzieci. Czy benefity świąteczne to jedyne świadczenia pozapłacowe na jakie mogą liczyć pracujący Polacy?

Z deklaracji pracodawców wynika, że najczęstszym prezentem dla pracowników są bony podarunkowe, premie oraz upominki rzeczowe. Coraz bardziej zyskują także na popularności premie w postaci przedpłaconych kart.

O czym marzą pracownicy?

Jak wynika z badania Benefit Systems, prawie 70 proc. pracowników wybrałoby przed świętami dodatkowy zastrzyk pieniędzy. Jeśli chodzi o pozapłacowe benefity, wiele o oczekiwaniach Polaków mówi raport Pracuj.pl "Podwyżka bez tabu: benefity po polsku". Jak pokazują jego wyniki, pracownicy, oprócz podstawowych benefitów jak opieka zdrowotna, karnety sportowe, najczęściej deklarują, że chcieliby otrzymywać od szefa karnety na paliwo (43 proc.). Dodatkowo pracownicy wskazywali na takie benefity jak vouchery na wakacje (37 proc.) czy karnety na wydarzenia kulturalne (30 proc.). Co piąty pracujący Polak chciałby otrzymywać codziennie opłacony lunch, a 15 proc. osób możliwość otrzymania doradztwa personalnego.

Reklama

Tego typu całoroczne świadczenia mogą być ciekawą alternatywą dla jednorazowych prezentów - w dodatku motywującą pracownika nie tylko w okresie świąt, ale i przez cały rok.

Święta przez cały rok

A co pracodawcy oferują pracownikom na co dzień? Dane pochodzące z ankiet wypełnionych przez specjalistów na portalu zarobki.pracuj.pl wskazują, że podobnie jak przed rokiem wciąż najpopularniejszym benefitem pozostaje prywatna opieka medyczna - otrzymywanie takiego świadczenia zadeklarował co czwarty uczestnik badania (27 proc.). Popularne jest również dofinansowanie zajęć sportowych (25 proc.), ubezpieczenie na życie (17 proc.), świadczenia socjalne (16 proc.) oraz możliwość korzystania ze służbowego telefonu do celów prywatnych, którą zadeklarował co dziesiąty ankietowany.

Dla kogo worek prezentów będzie największy?

Na to, na jakie benefity mogą liczyć pracownicy, ma, jak wynika z analizy ankiet, zdecydowany wpływ staż pracy. Do grupy benefitów, których dostępność zależy od stażu pracy należą: świadczenia socjalne, telefon służbowy do celów prywatnych (pracownicy ze stażem 10-letnim lub dłuższym otrzymywali go przeciętnie ponad 2 razy częściej niż pracownicy początkujący), samochód służbowy do celów prywatnych (wśród pracowników doświadczonych występował 3 razy częściej niż wśród początkujących) oraz dodatkowe programy emerytalne (2 razy częściej).

- Otrzymywanie jakichkolwiek benefitów deklarowali w naszych ankietach pracownicy na każdym szczeblu kariery zawodowej. Jedynym wyjątkiem w tym gronie są osoby z doświadczeniem nieprzekraczającym jednego roku, które częściej wskazywały, że tych benefitów nie otrzymują. Wynika to jednak prawdopodobnie ze stosunkowo często spotykanej praktyki nieoferowania świadczeń pozapłacowych pracownikom na okresie próbnym - przeważnie w ciągu pierwszych 3 miesięcy zatrudnienia oraz zatrudnianiu pracowników w początkowym okresie przez zewnętrzną agencję pracy - komentuje Maciej Bąk, ekspert ds. raportów wynagrodzeń Grupy Pracuj.

Mikołaj mieszka w dużej firmie na Mazowszu

Z danych Pracuj.pl wynika, że świadczenia pozapłacowe są częściej przyznawane w firmach największych (powyżej 250 pracowników) - w nich 75 proc. pracowników otrzymuje przynajmniej jeden benefit. Z kolei w mikrofirmach (do 10 pracowników), aż 79 proc. pracowników nie może liczyć na żadne świadczenia dodatkowe. Natomiast, jak wynika z danych uzyskanych z ankiet, wielkość firmy nie ma wpływu na to, jaki rodzaj benefitów jest przez nie oferowany pracownikom.

Istnieje także zależność między możliwością otrzymania świadczeń pozapłacowych a województwem. Ponad 60 proc. osób pracujących w województwie mazowieckim oraz dolnośląskim otrzymuje co najmniej jeden benefit. W obu tych województwach dużą popularnością cieszy się prywatna opieka medyczna oraz dofinansowanie zajęć sportowych, co 3. ankietowany odpowiedział, że ma dostęp do tych świadczeń.  Na drugim końcu zestawienia  jest województwo podlaskie oraz świętokrzyskie, gdzie świadczenia pozapłacowe otrzymuje zaledwie 45 proc. pracujących.


 

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »