Amazon do końca lipca otworzy w Sosnowcu nowy obiekt

​Do końca lipca br. amerykański koncern Amazon otworzy w Sosnowcu nowy obiekt - ze sprzętem do wykonywania indywidualnych nadruków na koszulki. Zatrudniająca już w tym mieście 2,5 tys. osób firma, do końca roku chce pozyskać jeszcze 500 pracowników.

Jak poinformował podczas poniedziałkowego spotkania prasowego w Sosnowcu dyrektor generalny Amazon w tym mieście Rodrigo Zapata, pod koniec lipca firma otworzy tam nowy budynek o powierzchni 11 tys. m kw. - wyposażony w 30 nowoczesnych drukarek umożliwiających nadruk na ubraniach na indywidualne zamówienia klientów.  Będzie to obiekt oddalony o kilkaset metrów od głównego sosnowieckiego kompleksu Amazona, w którym koncern zajmuje się dystrybucją odzieży obuwia i biżuterii. Decyzja o budowie tamtejszego centrum dystrybucyjnego została ogłoszona w lutym ub. roku. Generalnym wykonawcą inwestycji była spółka Panattoni Europe. Centrum zostało uruchomione pod koniec ub. roku.

Reklama

Główny budynek Amazona w Sosnowcu ma ok. 500 m długości i 250 m szerokości. Ma on powierzchnię 130 tys. m kw., jednak powierzchnia użytkowa (z czterema poziomami wież składowania) to 310 tys. m kw., co odpowiada 43 boiskom do piłki nożnej. Dotąd oddano 85 proc. powierzchni; składowanych jest tam ok. 16 mln przedmiotów.

Wykonywane w centrach dystrybucyjnych procesy to odbiór produktów od producenta, składowanie, kompletowanie zamówień, pakowanie i wysyłka. W procesach tych pracowników wspierają rozwiązania informatyczne.

Teraz firma w Polsce, m.in. właśnie w pięciu centrach dystrybucyjnych, zatrudnia ok. 14 tys. pracowników na stanowiskach stałych (10 tys. kolejnych stanowisk jest sezonowych).

Dotąd w sosnowieckim centrum dystrybucyjnym pracę podjęło ok. 2,5 tys. osób, w części dowożonych autobusami (dziewięcioma trasami: z Sosnowca, Jaworzna, Katowic, Będzina, Tarnowskich Gór, Rudy Śląskiej, Zawiercia, a także - od poniedziałku z Tychów i Chrzanowa). Jak poinformowała w poniedziałek Magdalena Zagrodnik z działu personalnego Amazona, do końca roku wraz z rozwojem działalności firma chce zatrudnić w Sosnowcu jeszcze 500 osób.

Podczas poniedziałkowego spotkania prezydent Sosnowca Arkadiusz Chęciński akcentował, że takie inwestycje, jak Amazona, oznaczają wzrost gospodarczy nie tylko miasta i regionu, ale całego kraju. Przypomniał, że podregion sosnowiecki jeszcze kilka-, kilkanaście lat temu miał duże problemy z bezrobociem.

- Ten problem (bezrobocia - PAP) tak naprawdę przestaje być problem; zaczyna być problemem pracodawców. (...) Są firmy, które powodują, że miasto rozwija się, kwitnie, w oczach innych - podkreślił wspominając, że gdy sosnowieckie tereny przy ul. Inwestycyjnej dopiero zaczynały się tam rozwijać, jedną z pierwszych firm, która ulokowała się tam, był Raben.

- Kiedy mówiłem o tych terenach inwestycyjnych i inwestor nie był zbyt mocno zainteresowany, powiedziałem o tej firmie; wtedy dopiero zapytał, gdzie to jest, jakie są warunki. (...). Wtedy ten Raben był takim przyciągającym inwestorem w naszym mieście. Dziś, gdy w tym miejscu pracuje już w różnych firmach 7-8 tys. osób, taką firmą stał się Amazon - zaznaczył.

Amerykański koncern działa w Polsce od 2014 r. Jak podaje, dotąd wygenerował ponad 4 mld zł inwestycji. Poza Centrum Rozwoju Technologii Amazon w Gdańsku utworzył pięć centrów logistycznych w Poznaniu, Sosnowcu, Kołbaskowie oraz Wrocławiu (dwa). W Warszawie funkcjonuje też oddział Amazon Web Services.

W poniedziałek przedstawiciele Amazona akcentowali m.in., że rozwijają współpracę z polskimi przedsiębiorcami, chcącymi rozszerzyć swoją działalność, oferując im możliwość sprzedaży swoich produktów i usług za pośrednictwem Amazon. Z tych form współpracy korzysta już ponad 7,2 tys. polskich przedsiębiorstw.  Amazon to amerykańska spółka z siedzibą w Seattle, która prowadzi największą na świecie sieć sprzedaży wysyłkowej. Działa od 1994 r., należy do pionierów w sprzedaży przez internet.

- Inwestycja Amazona w Sosnowcu to m.in. 500 kolejnych miejsc pracy oraz większe szanse rozwoju dla firm, które wykorzystują centra logistyczne - powiedział w poniedziałek minister rozwoju i inwestycji Jerzy Kwieciński.   Jak zaznaczył, rządowi obok miejsc pracy zależy na wysokoinnowacyjnych inwestycjach z dużą wartością dodaną. Dlatego rozmawia z amerykańskim koncernem m.in. o rozwoju jego działu badawczo-rozwojowego w Gdańsku.  

W poniedziałek do tych zapowiedzi odniósł się minister Kwieciński. Jak przypomniał, z Amazonem rozmawia o inwestycjach od dłuższego czasu. W ostatni piątek osobiście odwiedził siedzibę koncernu w Seattle, a tego samego dnia jego zastępca Paweł Chorąży rozmawiał z przedstawicielami firmy w Warszawie.   "To co cieszy w najnowszej inwestycji, to 500 nowych miejsc pracy w Sosnowcu oraz większe szanse rozwoju dla firm, które wykorzystują centra logistyczne.  W tej chwili około 7,5 tys. małych i średnich przedsiębiorstw z Polski korzysta z możliwości dystrybucji oferowanych przez Amazon" - podał Kwieciński. 

"W praktyce oznacza to, że nie muszą każdorazowo załatwiać formalności związanych ze sprzedażą w różnych krajach. Ich produkty dostępne są za granicą w centrach logistycznych, takich jak to w Sosnowcu. Wiemy, że wiele firm z Europy, na przykład modowych z Włoch, osiągnęło sukces dzięki takiej współpracy" - zaznaczył.   Kwieciński zapewnił, że zdaje sobie sprawę z dyskusji, jaka toczy się wokół inwestycji Amazona w Polsce. "Miejsca pracy to jedno, ale rządowi zależy też na wysokoinnowacyjnych inwestycjach z dużą wartością dodaną. Dlatego ja i moi współpracownicy rozmawialiśmy z koncernem również o rozwoju jego działu badawczo-rozwojowego w Gdańsku" - zasygnalizował.  

"Cieszymy się, że obok inwestycji w centra logistyczne, Amazon zdecydował się zwiększyć o 200 osób zatrudnienie w centrum B+R. Polska i polscy pracownicy mają potencjał. Nieprzypadkowo w Trójmieście rozwijany jest kluczowy produkt firmy - asystent głosowy Alexa" - zaakcentował minister inwestycji i rozwoju.   Podczas poniedziałkowego spotkania prasowego w Sosnowcu dyrektor generalny Amazon w tym mieście Rodrigo Zapata poinformował, że pod koniec lipca firma otworzy tam nowy budynek o powierzchni 11 tys. m kw. - wyposażony w 30 nowoczesnych drukarek umożliwiających nadruk na ubraniach na indywidualne zamówienia klientów.  

Będzie to obiekt oddalony o kilkaset metrów od głównego sosnowieckiego kompleksu Amazona, w którym koncern zajmuje się dystrybucją odzieży obuwia i biżuterii. Obiekt ten ma powierzchnię 130 tys. m kw., jednak powierzchnia użytkowa (z czterema poziomami wież składowania) to 310 tys. m kw. Obecnie pracuje tam ok. 2,5 tys. osób.   Wykonywane w centrach dystrybucyjnych procesy to odbiór produktów od producenta, składowanie, kompletowanie zamówień, pakowanie i wysyłka.

Obecnie firma w Polsce, m.in. właśnie w pięciu centrach dystrybucyjnych, zatrudnia ok. 14 tys. pracowników na stanowiskach stałych (10 tys. kolejnych stanowisk jest sezonowych). Wśród nich jest 2,5 tys. osób w Sosnowcu, choć do końca tego roku mają to być 3 tys.   Amerykański koncern działa w Polsce od 2014 r. Jak podaje, dotąd wygenerował tam ponad 4 mld zł inwestycji. Poza Centrum Rozwoju Technologii Amazon w Gdańsku utworzył pięć centrów logistycznych - dwa w Bielanach Wrocławskich, pod Poznaniem, w Sosnowcu oraz Kołbaskowie pod Szczecinem. W Warszawie funkcjonuje też oddział Amazon Web Services.   W poniedziałek w Sosnowcu przedstawiciele koncernu akcentowali m.in., że rozwijają współpracę z polskimi przedsiębiorcami, chcącymi rozszerzyć swoją działalność -  oferując im możliwość sprzedaży swoich produktów i usług za pośrednictwem sieci dystrybucyjnej Amazon.  

Amazon to amerykańska spółka z siedzibą w Seattle, która prowadzi największą na świecie sieć sprzedaży wysyłkowej. Działa od 1994 r., należy do pionierów w sprzedaży przez internet.   Podczas swojej ubiegłotygodniowej podróży do Stanów Zjednoczonych minister Kwieciński m.in. rozmawiał o możliwościach współpracy z przedstawicielami Amazona, a także Boeinga oraz Microsoftu.

PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »