Aktywizacja zawodowa młodych: W 2017 r. skorzysta nawet 3,5 tys. młodych osób

Coca-Cola HBC uruchomiła program wsparcia młodych osób, funkcjonujących poza systemem edukacji i rynkiem pracy. Do współpracy zaprosiła organizacje pozarządowe.

"#YouthEmpowered: Możesz więcej niż myślisz" - to pilotażowy program Coca-Coli HBC, którego celem jest aktywizacja zawodowa młodych. Kierowany jest on do osób pomiędzy osiemnastym a trzydziestym rokiem życia, które z różnych powodów pozostają jednocześnie poza rynkiem pracy i systemem edukacji oraz nie uczestniczą w szkoleniach zawodowych. To tzw. grupa NEETs (ang. not in employment, education or training).

- Mamy ambitne plany dotarcia do 3,5 tys. osób w Polsce, w tym do 1200 przez organizacje pozarządowe, które zaprosiliśmy do współpracy - mówi w rozmowie z Interią Katarzyna Borucka, dyrektor ds. korporacyjnych w Coca-Cola HBC Polska.

Reklama

Dotrzeć do młodych

W grupie organizacji pozarządowych znalazły się: Fundacja Sempre a Frente, Stowarzyszenie Morena, Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju i Pomocy Q Zmianom, Stowarzyszenie Semper Avanti oraz Polski Czerwony Krzyż.

- To jest pilotażowy program. Zdajemy sobie sprawę, że nie dotrzemy do całej grupy. I nie musimy. Na rynku jest wiele ofert kierowanych do tej grupy (w tym także finansowych ze środków unijnych - przyp. red). Organizacje pozarządowe, z którymi współpracujemy wywodzą się z czterech regionów Polski. Chcemy docierać m.in. poprzez ich kanały do osób, które mogą być zainteresowane naszym programem - tłumaczy Borucka. Oprócz działań stacjonarnych: szkoleń i warsztatów, dzięki którym uczestnicy będą mieli możliwość rozwinięcia umiejętności przydatnych zarówno w pracy zawodowej, jak i życiu codziennym, program zakłada także uruchomienie platformy e-learningowej.

- Pilotażowa edycja jest o tyle ważna, że chcemy przetestować w praktyce jak to działa i ewentualnie w kolejnych edycjach zaproponować bardziej dopasowane do potrzeb działania. Najpierw musimy ocenić potencjał i obecną formułę, z którą wystartowaliśmy, sprawdzić, co przemawia do tych młodych osób. Platforma cyfrowa w przyszłości poszerzy zakres naszych działań - podkreśla Borucka i przypomina, że w programie przewidziana jest także współpraca z mentorami - pracownikami Coca-Cola HBC Polska i być może przedstawicielami wybranych fundacji, jak np. PCK.

Problem, który narasta

Młode osoby, które nie szukają pracy, nie poszerzają kwalifikacji i nie szkolą się - to problem, który nie dotyka tylko Polski. Odsetek młodzieży bez pracy w krajach UE największy jest w Grecji, we Włoszech, Chorwacji, Rumunii, Bułgarii. Średnia dla UE oscyluje wokół 17,5 proc. W Polsce, w zależności od regionu waha się od kilku, do nawet kilkunastu procent. Dane GUS wskazują, że w ubiegłym roku w Polsce nie uczyło się i nie pracowało aż 11 proc. osób w wieku od 15 do 24 lat. W niektórych regionach odsetek ten sięga nawet 25 proc. A to jest już niepokojące. Dlaczego część młodych osób nie uczy się i nie podejmuje pracy? - Osoby, które pozostają poza rynkiem pracy i nie uczą się, nie zawsze są wykluczeni społecznie. Znajdują się jednak w grupie ryzyka. Często są to ludzie, którzy nie maja motywacji by podjąć pracę - konstatuje Borucka.

Zrozumieć tę grupę pomaga także badanie przeprowadzone przez Kantar Millward (przeprwoadzony na potrzeby programu). Wynika z niego, że 51 proc. przedstawicieli tej grupy jest zadowolonych ze swojej sytuacji życiowej, a 38 proc. jest przekonanych, że w znalezieniu pracy liczą się głównie szczęście i kontakty. Równocześnie 33 proc. badanych nie ma żadnego doświadczenia zawodowego, a tylko 26 proc. było na rozmowie w sprawie pracy. Młodzi, pytani o wyznawane wartości, w pierwszej kolejności wymieniają zdrowie i rodzinę, ale już na trzeciej pozycji pojawia się niezależność. Spełnienie zawodowe uplasowało się natomiast dopiero na miejscu siódmym, a edukacja na ostatniej - dziewiątej pozycji.

- Brakuje im motywacji. Mieszkają z rodzicami, lubią niezależność, ale rozumieją ją jako brak zobowiązań - mówi Interii Borucka.

(Nie)korporacyjna ścieżka kariery

Problemem są także źle rozłożone akcenty w życiu. Zbyt duże przywiązywanie uwagi do pieniędzy, które są dla młodych ludzi głównym źródłem motywacji, siłą sprawczą zachęcającą do działania. - Kluczem jest motywacja wewnętrzna, przekonanie że warto się rozwijać, szukać nowych dróg aktywności zawodowej. Dlatego planujemy dotrzeć z programem głównie do miast do 50 tys. mieszkańców, gdzie przekonanie o braku możliwości na zmianę obecnej sytuacji życiowej, może być o wiele silniejsze, niż w dużych miastach - konstatuje ekspertka z Coca-Cola HCB. Duża rolę w programie odgrywają partnerzy zewnętrzni - organizacje pozarządowe, w tym Polski Czerwonym Krzyżu. PCK ma w Polsce szeroką sieć placówek, zna lokalne środowiska, dzięki czemu może pomóc docierać z programem do osób, które faktycznie mogą skorzystać na warsztatach.

Co ważne, chodzi także o to, by pokazać, że na rynku jest wiele możliwości na samorealizację. - Nie skupiamy się tylko na biznesowej ścieżce rozwoju. Jest wiele organizacji społecznych, które dają szansę na pracę i rozwój - dodaje Borucka.

Pierwsze warsztaty już się odbyły. W kolejnych poruszane będą takie kwestie jak: podstawy komunikacji interpersonalnej i budowania wizerunku, odkrycie swojego potencjału, a także aspekty prawne związane z podjęciem pracy - rodzaje umów, prawa i obowiązki pracownika, przygotowanie dobrego CV w oparciu o zdiagnozowane zasoby, przygotowanie się do rozmowy kwalifikacyjnej.

bk

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »